kopernik5b

Witamy na oficjalnej stronie
XXXIII Liceum Ogólnokształcącego Dwujęzycznego
im. Mikołaja Kopernika w Warszawie!

20171017_131711_mini

W trzecim tygodniu października do Naszej Szkoły zawitali goście z Białorusi. W ramach planowanej od roku wymiany udało się przyjąć 10 uczniów uczących się języka polskiego w Społecznej Szkole Polskiej im. Tadeusza Reytana w Baranowiczach.

 Wszystko zaczęło się około godziny 16 w niedzielę. Grupka zaaferowanych uczniów LO Kopernika wraz z rodzicami czekała na zachodnim dworcu autobusowym. Tu, po odnalezieniu swojej pary i krótkim powitaniu, rozeszliśmy się do domów na kolację. Po chwili rozmowy początkowa nieśmiałość zniknęła i wszyscy zapoznaliśmy się lepiej z nowymi współlokatorami. 

Poniedziałek przebiegał pod hasłem “Integracja”. Po zmierzeniu się z warszawską dżunglą komunikacji miejskiej, każdy wreszcie dotarł do szkoły. Tu, po krótkim zapoznaniu się z murami i przeróżnymi zakamarkami naszego pięknego LO oraz oficjalnym powitaniu przez Panią Dyrektor, zaczęły się warsztaty integracyjne. Poznawaliśmy nawzajem swoje hobby, tworzyliśmy nowoczesne instalacje artystyczne oraz pisaliśmy list do babci na plecach innych. Później przedstawiciele obu szkół zaprezentowali prezentacje swoich szkół, ich historię, tradycje, codzienność. Dowiedzieliśmy się, że uczniowie z Baranowicz do szkoły polskiej chodzą w swoim czasie wolnym, że jest to jedna z najstarszych tego typu placówek na Białorusi. W szkole odbywa się prócz nauki wiele przedstawień i koncertów przygotowywanych przez uczniów, a przed maturą również mają studniówkę, gdzie też tańczą poloneza. Dalszą częścią integracji były warsztaty tego właśnie tańca.

Zakończone zajęcia szkolne nie oznaczały jednak powrotu do domu. Korzystając z pięknej pogody, która przyjechała na cały tydzień, wraz z gośćmi, udaliśmy się na zwiedzanie Łazienek Królewskich, które zachwyciły każdego swym jesiennym urokiem. Sesjom zdjęciowym i spacerom nie było końca. Większość zgłodniała po długim spacerze, więc udaliśmy się na belgijskie frytki. Przeróżne fast foody były później jeszcze często przez nas odwiedzane. Tanie i nie tak łatwo dostępne na Białorusi, stały się hitem. Tym smacznym akcentem zakończyliśmy dzień drugi.

 Wtorek rozpoczął się na Starówce, skąd ruszyliśmy by poznać warszawską historię oraz zwiedzić najpiękniejsze i najstarsze okoliczne miejsca. Wesoły pan przewodnik od razu zdobył serca całej grupy. Zobaczyliśmy kolumnę Zygmunta, Zamek Królewski i kilka innych zabytków, skończywszy przy Uniwersytecie Warszawskim. Tam “zostaliśmy przekazani” w ręce studentów Wydziału Prawa, którzy wtajemniczyli nas w studencką codzienność oraz opowiedzieli o rekrutacji, także tej dla obcokrajowców. Spotkanie zakończyło się na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej, gdzie wszyscy, korzystając z cudownej pogody podziwialiśmy panoramę i odpoczywaliśmy na łonie natury. Wieczorem, po sutym posiłku i “zakupowym szaleństwie”, mniejszą już grupką podziwialiśmy Wisłę i jej podświetlane mosty.

W środę czas na kulturę. Zwiedzaliśmy nowoczesne Muzeum Fryderyka Chopina, którym zarówno my, jak i goście byliśmy zachwyceni. Później podziwialiśmy “muzealne hity” w Muzeum Narodowym. Podróż przez najważniejsze dzieła każdej epoki sprawiła, że każdy znalazł coś dla siebie.O 19:00 udaliśmy się do  Teatru Narodowego na spektakl “Śluby panieńskie”. Dzięki wybitnej grze aktorskiej, goście z Białorusi zrozumieli fabułę przedstawienia, mimo trudnego, staropolskiego języka. W dobrych nastrojach, pełni wrażeń wróciliśmy do domów.

W kolejnym dniu czekały nas wyzwania szkolne. W czwartek nasi goście mieli poznać realia nauki w polskim liceum i aktywnie uczestniczyć we wszystkich lekcjach. Dzięki temu, mogli porównać dwa tak różne, jak się okazało, systemy edukacji. Zaskoczyła ich przede wszystkim swoboda, z jaką my, uczniowie możemy wypowiadać się na lekcjach oraz tempo prowadzenia zajęć. Lekcjami, które okazały się dla nich najbardziej interesujące, były tak zwane ,,drugie” języki obce, bowiem w swoich szkołach uczą się oprócz angielskiego jedynie rosyjskiego i białoruskiego. Nadarzyła się więc świetna okazja, by poznać podstawowe zwroty po hiszpańsku czy niemiecku. Po skończonych zajęciach, zgodnie z prośbą gości, pojechaliśmy do Arkadii, gdzie nasze koleżanki i koledzy rzucili się w wir zakupów. Spędziliśmy tam całe popołudnie i zmęczeni, ale obładowani zakupami, wróciliśmy do domu.

Piątek, nazwany dniem naukowym, obfitował w wiele rozmaitych przeżyć i zwrotów akcji. Zaczęło się niewinnie, od wizyty w Centrum Nauki Kopernik, które zrobiło bardzo duże wrażenie na naszych kolegach. Po paru godzinach zwiedzania spotkaliśmy się całą grupą, by wspólnie obejrzeć pokaz w Planetarium. Wygodne fotele, interesujący temat i kojący głos lektora przypadł do gustu każdemu. Następnie przeszliśmy pod Pałac Kultury, który był ostatnią atrakcją dzisiejszego dnia. Po mniej i bardziej tajemnych zakątkach Pałacu Kultury oprowadził przewodnik. Wizyta była bardzo interesującym przeżyciem, nie tylko dla naszych gości z Białorusi, ale także dla nas: rzadko ma się okazję wejść do sal, gdzie śmietanka partyjno-rządowa organizowała w czasach PRL-u bale sylwestrowe, usłyszeć o legendarnym koncercie The Rolling Stones w Sali Kongresowej z 1967 roku, czy usiąść w fotelu w Sali Warszawskiej, gdzie co miesiąc odbywa się sesja Rady Miasta Stołecznego Warszawy. Ostatnim punktem wycieczki, a także całego oficjalnego programu naszej wymiany było podziwianie pięknego widoku na całą stolicę z wysokości 34. piętra Pałacu Kultury.

Wieczorem, zorganizowaliśmy małe przyjęcie. Nie obyło się bez pizzy i karaoke z polskimi i rosyjskimi hitami oraz tańców.

W sobotę od rana padało. Cała grupa przyjęła to za oczywisty znak, że Warszawa opłakuje wyjazd naszych nowych kolegów. My nie zamierzaliśmy się jednak poddawać pogodzie, bo mieliśmy plany, z których za nic nie chcieliśmy rezygnować. Uzbrojeni w parasole, prawie w komplecie, spotkaliśmy się w okolicy Ronda Waszyngtona na Saskiej Kępie. Chcieliśmy pokazać naszym przyjaciołom tę niezwykłą dzielnicę Warszawy, pokręcić się po Parku Skaryszewskim, porobić pamiątkowe zdjęcia, a na obiad zjeść najlepszy kebab w całej Warszawie. Plan zrealizowaliśmy w całości, z wielką pomocą naszej koleżanki, która pełniła rolę przewodniczki.

Choć trudno było się z tym pogodzić, nieubłaganie zbliżał się czas pożegnań. Całą grupą pojechaliśmy na Dworzec Zachodni, gdzie czekali już nasi rodzice z walizkami. Gdy podjechał autokar, oczywiście polały się łzy, będące najlepszym dowodem na to, jak dobrze bawiliśmy się w czasie tego tygodnia, który minął zdecydowanie za szybko, ale zostawił dużo fantastycznych wspomnień. Uczestnictwo w wymianie nie tylko pozwoliło nam poznać wspaniałych, interesujących ludzi; dzięki niej mogliśmy też zaznajomić się z kulturą białoruską - niby nam, Polakom, bliską, ale wciąż niewystarczająco znaną. Zwiedzając Warszawę z naszymi gośćmi, sami odkrywaliśmy ją na nowo i mogliśmy docenić miasto, w którym mieszkamy.

Mamy nadzieję, że niedługo znów spotkamy się z naszymi przyjaciółmi. Nie możemy się już doczekać!

Więcej zdjęć w galerii.


 

Jak co roku w okresie świątecznym każdy może stać się Świętym Mikołajem.

Dzieci ze szkoły w Łbiskach napisały listy do Świętego Mikołaja, zaś nasi uczniowie w tym go wyręczą, przygotowując paczki zgodnie z tym, o czym marzą i piszą w listach dzieci.

Uczniowie oddziałów gimnazjalnych i pierwszych klas licealnych naszej szkoły przygotowują paczki dla dzieci ze szkoły w Łbiskach, które potem zostaną im przekazane podczas przedświątecznej wizyty naszych wolontariuszy.

 

Szczegóły organizacyjne:

  • Trzyosobowe zespoły klasowe przygotowują paczkę dla dziecka ze szkoły w Łbiskach, zgodnie z otrzymanym od wychowawcy listem do Świętego Mikołaja. Paczki powinny być podpisane imieniem i nazwiskiem obdarowanego i klasą do której uczęszcza w Łbiskach. Przed zapakowaniem proszę pokazać paczkę wychowawcy.
  • Do 7.12.2017 przynosimy paczki najpierw do wychowawcy, a następnie do gabinetu wicedyrektora w skrzydle B.
  • 21.12.2018 wolontariusze wręczą paczki dzieciom w Łbiskach podczas przedświatecznej wizyty.

Podaruj_dzieciom_swieta

 

 

10 uczniów z naszej szkoły na przełomie września i października wyjechało do norweskiego Stavanger, żeby wziąć udział w międzynarodowym projekcie LEAP (Linked European Awareness Project). Ma on miejsce co roku od ponad 20 lat na terenie jednego z państw uczestniczących. Jego głównym celem jest znoszenie barier między państwami oraz budowanie więzi między przedstawicielami Norwegii, Włoch, Finlandii, Szkocji i Polski. W tym roku temat dotyczył jedzenia z epoki żelaza oraz tego, jak nasze nawyki żywieniowe zmieniły się na przełomie wieków.

Zostaliśmy podzieleni na grupy - drama, art/magazine, language, video, w których ostatniego dnia mieliśmy zaprezentować skrót tego, czego się nauczyliśmy podczas pobytu - głównie w kontekście jedzenia. Zwiedzanie, które miało nam pomóc zebrać potrzebne informacje, dotyczyło historii - odwiedziliśmy Muzeum Archeologiczne i Farmę Epoki Żelaza.

Ten jakże krótki tydzień obfitował w zabawę i naukę, przy czym przede wszystkim przypomnieliśmy sobie jak ważne są relacje międzyludzkie.

 

Model United Nations - jest to symulacja obrad ONZ, zyskująca coraz większą popularność wśród uczniów i studentów. Pozwala ona uczestnikom na wcielenie się w rolę delegata przydzielonego kraju w debatach, dzięki czemu mogą lepiej poznać i zrozumieć istotne problemy współczesnego świata z różnych, nieznanych wcześniej perspektyw. Uczestnicy dyskutują na temat m.in. problemów światowego głodu, braku edukacji, terroryzmu, klęsk żywiołowych czy konieczności zwrócenia uwagi na problemy potrzebujących oraz sposobów ich wspólnego rozwiązania.


Copernicus Model United Nations to innowacyjna konferencja, która odbędzie się 29.11 – 01.12.2017r. w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Naszym celem jest aktywizacja wielu młodych ludzi oraz zachęcenie do rozwinięcia wielu nowych umiejętności, takich jak umiejętność szybkiej adaptacji w nowym środowisku, publicznego wypowiadania się, łatwiejszego nawiązywania nowych kontaktów i biegłości w języku angielskim.

 

Copernicus Model United Nations to organizowane przez uczniów XXXIII Liceum Kopernika w Warszawie symulowane obrady Organizacji Narodów Zjednoczonych. Dają one niepowtarzalną okazję do wcielenia się w rolę delegata przydzielonego kraju w jednym zkomitetów ONZ, co pozwala uczestnikom na analizę obecnej sytuacji geopolitycznej z zupełnie nowej perspektywy. Jest to doskonała szansa na poznanie nowych ludzi, rozwinięcie umiejętności formułowania oraz przedstawiania argumentów, podszkolenie językaangielskiego oraz zaznajomienie się z najważniejszymi problemami współczesnego świata.Inicjatywę kierujemy do wszystkich uczniów liceum. 

 

Misja konferencji w dużej mierze jest zawarta w jej haśle, które brzmi: „cooperation, communication, cognition” (kooperacja, komunikacja, poznanie). Naszą grupą docelową są wszyscy uczniowie liceów zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Głęboko wierzymy, ze wielu młodych ludzi nie rozwija swoich talentów i pasji związanych z dyplomacją, problemami społecznymi i ich rozwiązywaniem,  działaniem prawa międzynarodowego i wieloma innymi obszarami ze względu na brak możliwości działania. Misją Copernicus Model United Nations jest nie tylko otworzenie przed nimi nowych ścieżek rozwoju, ale także zainspirowanie do organizacji podobnych przedsięwzięć samemu.

 

Kontakt:

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

791460054

Secretary General – Jakub Borowy

President of the General Assembly – Bertrand Kusiak


Plan Copernicus Model United Nations


Serdecznie zapraszamy wszystkich do udziału w Copernicus MUN!

 

Międzynarodowa Olimpiada Lingwistyki Matematycznej

Iga Jaworska (3A) brąz indywidualny i srebro zespołowo

https://www.iol2017.ie/2017/08/05/iol-2017-results/

 

Międzynarodowy Turniej Młodych Fizyków w Singapurze

Adam Grzela (3A) złoto zespołowo

http://tmfwarszawa.pl/index.php/2017/07/11/zloto-na-zawodach-iypt-2017/

https://staszic.waw.pl/archive/2017/7/

 

XLVII Olimpiada Literatury i Języka Polskiego

Laureatka: Monika Gurak (3d gimnazjum)

 

Olimpiada Języka Angielskiego dla Gimnazjalistów

Laureaci: Sara Bogacz (3d), Zofia Przeorek (1d), Mateusz Mazurczak (1d), Beniamin Wojtyński (3c), Piotr Wolski (2a), Olga Wuczkowska (3a)

Finaliści: Nina Kamińska (3d),  Le Ngoc Diep (2b)

 

Olimpiada Historyczna

Laureatka: Ewa Dużyńska (3E)

 

XXX Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej

Laureatka: Magdalena Kmieć (3E)
Finaliści: Katarzyna Bens (3D), Oskar Lipień (3A), Maciej Włodarczyk (3C)

 

XV Olimpiada Lingwistyki Matematycznej

Laureatka: Iga Jaworska (3A)
Finalistka: Barbara Toporowska (3C)

 

XLIII Ogólnopolska Olimpiada Geograficzna

Finaliści: Maja Kalisiewicz (3C), Wojciech Sajecki (2C)

 

XXIX Olimpiada Filozoficzna

Finalista: Filip Bieńkowski (2A)

 

XL Olimpiada Języka Francuskiego

Finalista: Jan Tomasz Borkowski (3F)

 

XLI Olimpiada Języka Angielskiego

Finalista: Maciej Nakoniecznik (3F)

 

XXIII Konkurs Fizyczny Mazowieckiego Kuratora Oświaty i Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej

Finaliści: Magdalena Marzec (3A), Kacper Kurowski (3A), Hubert Motyka (3IB)

 

Wspomnienia…. Nie muszą nawet należeć do nas, by zmusić odbiorcę do głębszego zastanowienia się nad płynącą wraz z nimi lekcją. Właśnie to udało się panu Feliksowi Walichnowskiemu, absolwentowi przedwojennej szkoły podstawowej, która mieściła się w murach obecnego XXXIII LO Dwujęzycznego im. Mikołaja Kopernika w Warszawie.

Pan Feliks odwiedził naszą szkołę 26 września 2017 roku. Spotkanie zaczął od przywitania się z nami jako ze szkolnymi kolegami i koleżankami, ponieważ, jak wielokrotnie podkreślał, ukończył szkołę mieszczącą się w tym samym miejscu, co nasza, przechadzał się tymi samymi korytarzami, a kartkówki pisał w tych samych salach.

Następnie rozpoczął opowieść o swojej przeszłości. Przedstawił nam małego, 7-letniego Feliksa, który ze sprzecznymi uczuciami – nadzieją i strachem – pierwszy raz przekroczył próg szkoły. Snuł historię o tym, jak ów chłopiec nauczył się czytać i pisać. Ze wzruszeniem zaznaczył swoją wdzięczność dla wszystkich kształcących go nauczycieli.

Z widocznym trudem wspomniał  lata wojny. Mówienie o minionych czasach i utraconym dzieciństwie nie przychodziło mu jednak łatwo. Za to z dumą opowiadał o pionierach zasiedlających Warmię i Mazury, pracy na uczelni i w wydawnictwie oraz pozostałych aspektach dorosłego już życia. Wspomniał o pasji, jaką jest pisanie, o trudnych chwilach, o napawająych dumą odznakach, pamiętniku, karierze dziennikarza....

Podczas spotkania z Panem Feliksem kilkoro uczniów z klasy 1D recytowało napisane przez pana Walichnowskiego wiersze. Opowiadały one o tęsknocie, miłości, stracie, bólu, przeszłosci, marzeniach i obawach. Zmuszały odbiorcę do przemyśleń na temat trudnych, nieprzyjemnych lub smutnych spraw, o których zwykle wolimy nie pamiętać.

Spotkanie było także okazją do zadania prowadzącemu pytań i obejrzenia zdjęć natury – zarówno fauny jak i flory – wykonanych przez żonę naszego gościa, panią Elżbietę Walichnowską, która również była obecna podczas tego wydarzenia.

Podsumowując, wizyta pana Feliksa nie tylko przybliżyła nam realia przedwojennej codzienności naszych równieśników, ale i przypomniała o ich bohaterstwie, odwadze i męstwie.

Pola Górczyńska z klasy 1D

 

 

 

Uczniowi znajdującemu się w trudnej sytuacji materialnej przysługuje:

STYPENDIUM SZKOLNE - może je otrzymać uczeń, w którego rodzinie dochód netto na jednego członka rodziny nie przekracza 514,00 zł, (zgodnie z art.8 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej, Dz. U. z 2015 poz.163 z póżn. zm.), zamieszkały na terenie m.st. Warszawy

Wnioskodawcą moze być: rodzic, pełnoletni uczeń, dyrektor szkoły.

Wzór wniosku wraz z instrukcją dotyczącą przyznawania wniosku dostępny jest do pobrania na stronie Biura Edukacji www.edukacja.warszawa.pl, na stronie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy oraz u pedagoga szkolnego Wniosek o przyznanie stypendium szkolnego należy złożyć osobiście w gabinecie pedagoga szkolnego p. Aleksandry Charążki (A101).

Nieprzekraczalny termin składania wniosków upływa 13.09.17.

Zweryfikowane pozytywnie wnioski o przyznanie stypendium szkolnego, zaopiniowane przez Dyrektora szkoły, przekazywane są do Wydziału Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Wola. Burmistrz dzielnicy wydaje decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania stypendium szkolnego.

ZASIŁEK SZKOLNY - może je otrzymać uczeń znajdujący się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego, zamieszkały na terenie m.st. Warszawy. Wnioskodawcą moze być: rodzic, pełnoletni uczeń, dyrektor szkoły.

Wzór wniosku wraz z instrukcją dotyczącą przyznawania wniosku dostępny jest do pobrania na stronie Biura Edukacji www.edukacja.warszawa.pl, na stronie Urzędu Dzielnicy Wola m. st. Warszawy oraz u pedagoga szkolnego p. Aleksandry Charążki.

Zweryfikowane pozytywnie wnioski o przyznanie zasiłku szkolnego, zaopiniowane przez Dyrektora szkoły, przekazywane są do Wydziału Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Wola. Burmistrz dzielnicy wydaje decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania zasiłku szkolnego

Wniosek o przyznanie zasiłku należy złożyć w szkole, bezpośrednio u pedagoga szkolnego p. A. Charążki w terminie nie póżniej niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia losowego uzasadniającego przyznanie powyższego zasiłku.

 

Już 4 września 2017 roku rozpoczynamy nowy rok szkolny! 

Plan dnia wygląda następująco:

godz. 9:00 - Msza św. w kościele pod wezwaniem św. Stanisława Biskupa i Męczennika, ul. Bema

godz. 10:00 - rozpoczęcie roku dla uczniów Gimnazjum i Liceum:

klasy pierwsze Liceum - aula na parterze szkoły,
pozostałe klasy - w wyznaczonych salach.

godz. 11:30 - licealiści, którzy kontynuują naukę franc/hiszp/niem piszą test będący podstawą podziału na grupy.

 

Poniżej publikujemy listy podręczników, jakie będą używane w naszym liceum i gimnazjum w roku szkolnym 2017/2018.

Lista podręczników do liceum w roku szkolnym 2017/2018

Lista podręczników do gimnazjum w roku szkolnym 2017/2018